Filtr paliwa jest ważnym elementem układu paliwowego samochodu, który ma za zadanie zatrzymywać zanieczyszczenia i cząstki mogące znajdować się w paliwie. W większości pojazdów stosuje się filtry paliwa z wkładem filtrującym wykonanym z materiałów porowatych, takich jak papier lub włókno szklane. Zasada działania jest bardzo prosta: paliwo przepływa przez filtr, a zanieczyszczenia zostają zatrzymane przez strukturę materiału filtrującego. Czyste paliwo dociera do silnika, gdzie zostaje zamienione w energię napędzającą auto.
W naszych samochodach stosowane są dwa podstawowe rodzaje filtrów paliwa: filtry wstępne i filtry główne. Filtry wstępne są umieszczone w zbiorniku, przed pompą paliwa. Ich zadaniem jest zatrzymywanie większych cząstek i zanieczyszczeń. Filtry te przeważnie nie podlegają wymianie lub wymienia się je wyłącznie w przypadku awarii pompy paliwa, gdyż mogą być z nią zintegrowane.
Filtry główne są umieszczone wzdłuż linii paliwowej. Służą do zatrzymywania drobnych cząstek i zanieczyszczeń mogących dostać się do paliwa podczas transportu lub do zbiornika w naszym aucie. W niektórych filtrach paliwa wykorzystuje się również separator wody. W przypadku, gdy w paliwie znajduje się wilgoć, oddziela on wodę od paliwa i zatrzymuje ją, zapobiegając jej przedostawaniu się do układu paliwowego.
W miarę upływu czasu i podczas intensywnej eksploatacji samochodu filtr paliwa zatrzymuje coraz więcej zanieczyszczeń, co może prowadzi do utraty drożności i wydajności. Dlatego tak ważne jest regularne wymienianie filtra paliwa zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. W większości przypadków oznacza to wymianę co 20 000-–40 000 kilometrów lub co 1–2 lata. Okres ten może się różnić w zależności od modelu auta i warunków eksploatacji.
Filtry paliwa szybciej zużywają się w silnikach Diesla niż w benzynach, gdyż olej napędowy jest bardziej narażony na zanieczyszczenia cząstkami, które mogą uszkodzić układ paliwowy. Najrzadziej filtr paliwa wymienia się w autach hybrydowych. Wynika to ze specyfiki ich pracy i faktu, że silnik spalinowy nie jest wykorzystywany przez cały czas podczas jazdy. Nowe modele Toyoty, takie jak Prius Plug-in Hybrid, oferują zasięg do 72 kilometrów w trybie EV. Oznacza to, że kierowcy regularnie ładujący swoje auto i poruszający się głównie na krótkich dystansach w mieście, mogą nie korzystać z silnika spalinowego nawet przez 80% czasu spędzonego w ruchu.
Uszkodzony lub niedrożny filtr paliwa może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych awarii. Jeżeli zauważymy, że auto gorzej reaguje na gaz, ma problemy z rozruchem, zaczęło zużywać więcej paliwa, szarpie lub występuje falowanie obrotów na biegu jałowym, w pierwszej kolejności powinniśmy zainteresować się naszym filtrem. Oto najczęściej występujące objawy jego uszkodzenia:
Spadek mocy silnika: zatkany lub uszkodzony filtr paliwa może ograniczać przepływ paliwa do silnika, co może prowadzić do spadku mocy i wydajności silnika. Silnik może być mniej responsywny i trudniej będzie nam przyspiesza
Trudności w uruchamianiu silnika: jeśli filtr paliwa jest zatkany lub uszkodzony, może wystąpić problem z uruchamianiem silnika.
Przerywanie pracy silnika: uszkodzony filtr paliwa może powodować przerywanie pracy silnika podczas jazdy. Silnik może się wyłączać lub tracić moc w przypadkach, gdy zapotrzebowanie na paliwo jest większe, np. podczas przyspieszania.
Nieprawidłowe działanie silnika na biegu jałowym: jeśli filtr paliwa jest uszkodzony, silnik może działać nierówno na biegu jałowym. Zbyt niskie obroty lub nieregularna praca silnika bez obciążenia to w większości przypadków wina awarii jakiegoś elementu układu paliwowego.
Wibracje lub drgania: uszkodzony filtr paliwa może prowadzić do wibracji lub drgań silnika. Jest to spowodowane nierównomiernym dopływem paliwa do jednego lub większej liczby cylindrów.
Wysoka temperatura silnika: jeśli filtr paliwa jest zablokowany, może to prowadzić do wzrostu temperatury silnika i przegrzania jednostki napędowej.
Warto wiedzieć, że oryginalne filtry powietrza charakteryzujące się wysoką jakością wykonania mogą zmniejszyć zużycie paliwa nawet o kilka procent. W skali roku przekłada się to nawet na kilkaset złotych oszczędności. Pamiętajmy zatem o regularnej wymianie filtra powietrza, aby nie przepłacać za paliwo i cieszyć się z niezawodności naszych Toyot!
Aby skorzystać z możliwości wymiany filtra powietrza w serwisie Toyoty i dowiedzieć się więcej o oryginalnych częściach zamiennych zachęcamy do odwiedzin stron:
https://057.ssd03.clos.pl/serwis-i-akcesoria/oryginalne-czesci
https://057.ssd03.clos.pl/serwis-i-akcesoria/serwis-w-rozsadnych-cenach
https://057.ssd03.clos.pl/serwis-i-akcesoria/przeglad-okresowy